Δελτία μετακίνησης ΑμεΑ

Λογότυπο Θετικής Φωνής

ATH.ENA Card

Τα άτομα που ζουν με HIV, όπως και όλα τα άτομα που λαμβάνουν αναπηρικό επίδομα, δικαιούνται δωρεάν μετακινήσεις στα μέσα μαζικής μεταφοράς της Αθήνας με την ATH.ENA Card.

Υπάρχουν δύο τρόποι για να κάνεις αίτηση:

1.     Με φυσική παρουσία σε κάποιο από τα παρακάτω εκδοτήρια:

  • Εκδοτήρια Μετρό
  • Εκδοτήρια Λεωφορείων και Τρόλεϊ (Εκδοτήριο Συντάγματος: Όθωνος & Αμαλίας – 24ωρη λειτουργία, Εκδοτήριο Αεροδρομίου: Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος – Χώρος Αφίξεων)
  • Κεντρικά Γραφεία (ΟΑΣΑ: Ρεθύμνου 16, 10682 Αθήνα, ΟΣΥ: Παρνασσού 6 18233 Αγ. Ιωάννης Ρέντης – ωράριο εξυπηρέτησης κοινού 7.30 – 14.30)

Δικαιολογητικά:

1. Ταυτότητα

2. Έγχρωμη φωτογραφία (αν δεν έχετε, θα σας φωτογραφίσουν εκείνη τη στιγμή)

3. Έγγραφο που να αναγράφεται ο ΑΜΚΑ

4. Βεβαίωση από τον ΟΠΕΚΑ ότι είσαι δικαιούχος αναπηρικού επιδόματος. Μπορείς να ζητήσεις τη βεβαίωση μέσω e-mail στο anapirika@opeka.gr αναφέροντας τα στοιχεία σου (ονοματεπώνυμο, ημερομηνία γέννησης, ΑΜΚΑ) και τον λόγο που την χρειάζεσαι (έκδοση ATH.ENA card).

Από την στιγμή που εκδοθεί η κάρτα σου, την ενεργοποιείς πηγαίνοντας σε ένα αυτόματο εκδοτήριο και επιλέγεις «Ενεργοποίηση προϊόντος». Έπειτα, επιλέγεις «Επιδότηση προϊόντος» και μετά «ΑμεΑ-90 ημερών». Η κάρτα θα φορτίσει με απεριόριστες διαδρομές για 3 μήνες. Φορτίζεις την κάρτα σου κάθε 3 μήνες στο αυτόματο εκδοτήριο πατώντας «Επιδότηση προϊόντος».

2.     Ηλεκτρονικά

Επισκέπτεσαι την ιστοσελίδα https://www.athenacard.gr/save_request.dev όπου θα χρειαστεί να δηλώσεις στη φόρμα το ονοματεπώνυμό σου, ημερομηνία γέννησης, ΑΜΚΑ, διεύθυνση, κατηγορία δικαιούχου (επιλέγεις «ΑΜΕΑ άνω του 67%» – είναι η μοναδική επιλογή που δίνεται από το σύστημα), καθώς και ένα δικό σου οκταψήφιο PIN μόνο με αριθμούς, που θα πρέπει να κρατήσεις σημειωμένο μέχρι την έκδοση και αποστολή της κάρτας σου. Θα μεταφορτώσεις μία φωτογραφία προσώπου σε μορφή αρχείου εικόνας (JPEG, PNG).

Η κάρτα θα σου αποσταλεί ταχυδρομικώς στη διεύθυνση που θα δηλώσεις. Όταν την παραλάβεις, θα χρειαστεί να επισκεφθείς την ιστοσελίδα https://www.idika.gr/athenacard/Account/Login για να πιστοποιήσεις και ενεργοποιήσεις την κάρτα σου με τους κωδικούς του TAXISnet.

Μετά από 5 εργάσιμες ημέρες η κάρτα σου θα είναι έτοιμη και το μόνο που θα χρειαστεί είναι την επιδοτήσεις σε οποιοδήποτε αυτόματο εκδοτήριο πατώντας «ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΠΡΟΙΟΝΤΟΣ» και επιλέγοντας «ΑΜΕΑ – 90 ΗΜΕΡΩΝ». Η διαδικασία επιδότησης πρέπει να επαναλαμβάνεται κάθε 3 μήνες.

ΚΑΡΤΑ ΚΤΕΛ 50% 

Σύμφωνα με το άρθρο 1 της σχετικής Κοινής Υπουργικής Απόφασης Αριθμ.Δ12α/Γ.Π.οικ.40365/1254 της 15.10.2020, χορηγείται Δελτίο Μετακίνησης: 

1) Στα άτομα με αναπηρίες:

  • Ελληνικής υπηκοότητας, 
  • υπηκόους των Κρατών Μελών της Ε.Ε., καθώς και υπηκόους Κρατών-Μελών του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (Ε.Ε.Ο.Χ.).
  • υπηκόους των Κρατών που περιλαμβάνονται στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση που κυρώθηκε με το Ν.Δ. 4017/59 (ΦΕΚ 246/59 Α’),
  • πολίτες τρίτων χωρών που έχουν καταστεί ανίκανοι για εργασία μετά από εργατικό ατύχημα σε ελληνικό έδαφος, ή είναι μέλη οικογένειας Έλληνα πολίτη ή πολίτη της ΕΕ, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 20 παρ.2 του π.δ. 106/2007 (ΦΕΚ 135 Α΄), στο άρθρο 85 παρ. 4 του ν.4251/2014 (ΦΕΚ 80 Α΄) και στο άρθρο 31 παρ. 1 του ν. 4540/2018 (ΦΕΚ 91 Α΄)
  • αναγνωρισμένους πρόσφυγες που διαμένουν μόνιμα στην Ελλάδα, των οποίων το καθεστώς παραμονής στην Ελλάδα διέπεται από τις διατάξεις της Σύμβασης του 1951 για το Καθεστώς των Προσφύγων (ν.δ. 3989/1959, ΦΕΚ 201 Α΄), όπως τροποποιήθηκε από το Πρωτόκολλο της Νέας Υόρκης του 1967 για το Καθεστώς των Προσφύγων (α.ν. 389/1968, ΦΕΚ 125 Α΄).

Όλοι οι παραπάνω εφόσον κατοικούν μόνιμα και νόμιμα στην Ελλάδα και έχουν ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω ή είναι δικαιούχοι προνοιακών επιδομάτων ΑμεΑ που χορηγεί ο ΟΠΕΚΑ, έχουν το δικαίωμα της μετακίνησης με μειωμένο εισιτήριο κατά 50%, σε όλες τις διαδρομές εσωτερικού των υπεραστικών λεωφορείων των ΚΤΕΛ.

Απαιτούμενα Δικαιολογητικά

Τα άτομα με αναπηρίες που δικαιούνται Δελτίο Μετακίνησης θα προσκομίζουν στις αρμόδιες υπηρεσίες των Περιφερειακών Ενοτήτων ή στα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) στα οποία προσέρχονται κατόπιν ραντεβού, τηλεφωνικώς ή ηλεκτρονικά μέσω της πλατφόρμας rantevou.kep.gov.gr., τα παρακάτω δικαιολογητικά:

  • Αίτηση του ενδιαφερομένου ή του κηδεμόνα του ή άλλου εξουσιοδοτημένου ατόμου.
  • Γνωμάτευση Υγειονομικής Επιτροπής σε ισχύ, όπου θα αναγράφεται το ποσοστό αναπηρίας ( 67% και άνω).

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Όσοι λαμβάνουν οικονομική ενίσχυση (επίδομα αναπηρίας) από τον ΟΠΕΚΑ μπορούν να προσκομίσουν βεβαίωση του ΟΠΕΚΑ για την καταβολή του προνοιακού επιδόματος. Στη βεβαίωση αναγράφεται η ημερομηνία λήξης του δικαιώματος λήψης του επιδόματος από το δικαιούχο. Για τους δικαιούχους προνοιακού επιδόματος ΑμεΑ από τον ΟΠΕΚΑ δεν απαιτείται ελάχιστο ποσοστό αναπηρίας 67%.

  • Όσοι λαμβάνουν σύνταξη επ’ αόριστον μπορούν να προσκομίσουν απόφαση Διοικητικού Διευθυντή Ασφαλιστικού Φορέα ή του ΕΦΚΑ (απόφαση η οποία έχει εκδοθεί βάσει γνωματεύσεως Υγειονομικής Επιτροπής και στην οποία αναγράφεται το ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω).

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Αναφορικά με τη γνωμάτευση της Υγειονομικής Επιτροπής ή την απόφαση Διοικητικού Διευθυντή Ασφαλιστικού Φορέα, θα πρέπει να αναφέρονται τα εξής:

  • Παθολογοανατομικό ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω ή
  • Ανατομιοφυσιολογικό ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω ή
  • Βλάβη από κοινή νόσο 67% και άνω ή
  • Αναπηρία 67% και άνω ή
  • Παθολογοανατομική βλάβη 67% και άνω ή
  • Ανατομιοφυσιολογική βλάβη 67% και άνω ή
  • Εφ’ όρου ζωής αναπηρία 67% και άνω

Στις γνωματεύσεις των ΚΕΠΑ δεν απαιτείται η αναγραφή του όρου «παθολογοανατομικό ποσοστό».

Δεν γίνονται δεκτές αποφάσεις που έχουν εκδοθεί βάσει των διατάξεων του Ν.2643/98.

  • Για τους υπηκόους κρατών εκτός Ε.Ε. που έχουν καταστεί ανίκανοι για εργασία μετά από εργατικό ατύχημα σε ελληνικό έδαφος, απαιτείται Ιατρική Βεβαίωση Νοσηλείας από Δημόσιο Νοσοκομείο, στο οποίο θα βεβαιώνεται η νοσηλεία μετά από το ατύχημα.
  • Δελτίο αστυνομικής ταυτότητας ή φωτοαντίγραφο αυτής.
  • Υπεύθυνη δήλωση του Ν. 1599/86 περί της ακριβούς διεύθυνσης του τόπου διαμονής. Στην ανωτέρω Υ. Δ. θα δηλώνεται επίσης η μη παραλαβή Δελτίου Μετακίνησης από άλλη Περιφερειακή Ενότητα ή ΚΕΠ.
  • Για την έκδοση νέας κάρτας, δύο πρόσφατες φωτογραφίες από τις οποίες η μία να επικολλάται στο Δελτίο και η άλλη να επισυνάπτεται στην αίτηση του δικαιούχου. Ειδικά οι δικαιούχοι δελτίου συνοδού, πρέπει να συνυποβάλλουν τρεις ίδιες φωτογραφίες από τις οποίες η μία να επικολλάται στο δελτίο του συνοδού.
  • Οι δικαιούχοι των δελτίων δωρεάν μετακίνησης, πρέπει να συνυποβάλλουν εκτός των άλλων και φωτοαντίγραφο του εκκαθαριστικού σημειώματος της τελευταίας φορολογικής δήλωσης.